My Blog has moved! Please click the image to redirect to my new homepage
http://lh5.ggpht.com/_GDSbJt-LMgg/Seze18s1CeI/AAAAAAAAJAQ/roRhR93GN7g/bgr_header%20copy.jpg

Ooopss!..

, Sunday, December 28, 2008

Often, saya selalu mengingatkan diri supaya lebih berhati-hati bila memetik shutter. Background!..background..Background! Itulah yang selalu terlupa bila nak memilih lokasi untuk portrait atau gambar apa saja. Portrait pada saya akan 'ngam' dgn clean background..simple & tak berserabut. Mata kita tak akan merayau-rayau tengok benda lain (ada jugak yg suka merayau mata carik kesalahan gambar..hehe) kalau ada background yang clean and simple. Tapi yang paling pedih adalah ada benda-benda mencacak kat atas kepala subjek macam gambar orang letak peace sign atau tanduk kat belakang kepala member yg lain. Inilah dia gambar saya dok tenung-tenung dan saya rasa patut diperbetulkan...dalam entry saya yang ini



Macam ada tanduk rudolf pulak..erk! Takpe..kita belajar dari kesalahan. Kalau ambik dari angle lain boleh hilangkan masalah ini. Cari lain, boleh guna photoshop blurkan kayu kat belakang tu atau pakai lens 2.8 yg besar batang anak pisang tu. Saya ambik byk shot masa tu dan rasa itu yg saya suka tapi sebenarnya ada salah sikit dari segi komposisi.. Nasib baik ada gambar dari angle lain..



Tapi background agak sharp dan semak sikit tapi rasanya boleh dimaafkan compare dgn tanduk rudolf.

Portrait dgn clean background dan simple macam nilah kira. Mata terus tengok subjek lepas tu barulah figure out apa benda kat belakang tu..tapi background blur dan clean jadi tak begitu penting untuk ditengok lama2.

Related Posts :



0 comments:

Post a Comment