My Blog has moved! Please click the image to redirect to my new homepage
http://lh5.ggpht.com/_GDSbJt-LMgg/Seze18s1CeI/AAAAAAAAJAQ/roRhR93GN7g/bgr_header%20copy.jpg

Diari Kekasut Panas

Wednesday, April 8, 2009

Dah lama tak membeli buku-buku pasal Fotografi. Untuk mempelajari sesuatu teknik dan pendedahan kepada konsep-konsep yang segar dan baru, kenalah melabur sedikit. Baca melalui buku ini bagi saya lagi praktikal dan mudah nak faham kalau dibangdingkan dengan bacaaan dari internet atau softcopy. Kalau di laman web, selalu terganggu dengan link-link yang membawa kita ke tempat lain. Tumpuan tidak dapat diberikan dengan sepenuhnya.

Atau, ada jugak mamat-mamat yang rajin scan buku-buku macam ni dan kita boleh download dlm pdf. Dah pernah try cara macam ni...tak praktikal jugak. Pernah download satu pdf ni..agak tebal, lebih 200 muka siap dgn gambar. Susah nak baca dalam komputer, jadi saya print dlm bentuk draft (untuk jimat ink). Gambar tak berapa clear walaupun tulisan boleh baca dgn jelas. Ink pun banyak pakai..kena pulak beli satu set cartridge lagi. Tetapi idea, konsep dan imej yang cuba nak disampaikan tu tak melekat dalam kepala sebab dia bukan dalam bentuk buku yang kita boleh bayangkan seperti buku-buku kita yang lain. Saya pasti, kita boleh bayangkan cover buku teks sejarah sekolah menengah dulu...coklat gelap..ada gambar black n white..(ni tahun awal 90an punya version daa)..macam tulah kita nak

Nah, penulis buku ini dah berkecimpung dlm fotografi lebih 30 tahun dan dia menghuraikan cara dia pakai flash dlm buku ini mengikut style dia yang tersendiri. Sangat teruja..dan kitorang dah dapat satu idea untuk next project. Project yang org belum pernah buat lagi.

http://lh4.ggpht.com/_GDSbJt-LMgg/Sd0nDz1jWiI/AAAAAAAAI5s/U3o8czVX7zE/DSC_4554web.jpg

Related Posts :



2 comments:

  1. Your Average Mat said...

    Menarik buku ni. Dah ada kat Malaysian book store?

  2. Lanz said...

    Ntah..aku beli kat Amazon. Kat MPH online ada nampak itu hari.

Post a Comment